zaterdag 21 juli 2018

Kan det være anderledes?

Terugkijkend op deze tocht door Denemarken komt natuurlijk ook de gedachte op: kan det vaere anderledes? Natuurlijk kan het anders. Ik had slechts 2,5 week om te fietsen, vandaar dat ik deze route gekozen heb, maar als ik meer tijd zou hebben, dan zou ik het anders doen.

De Jutlandroute van Clemens Sweerman, 900 kilometer fietsplezier 


De route die je kiest is natuurlijk afhankelijk van de tijd die je hebt en van het weer, maar ik kan me het volgende  rondje goed voorstellen:
- De Jutlandroute fietsen vanuit Nederland tot het eind in Skagen
- Vanaf Skagen zijn er minimaal twee aantrekkelijke opties voor de terugtocht:
* met de boot naar Zweden (vanuit Frederikshavn naar Gotenburg) en dan langs de Zweedse westkust afzakken naar het zuiden en dan bij Helsingborg of Malmö weer oversteken naar Kopenhagen en zo verder langs de Deense oostkust richting Duitsland of, als je Kopenhagen overslaat, kun je natuurlijk ook de Zweedse kust blijven volgen en oversteken naar Duitsland)
* een andere optie is om vanaf Skagen een van de bewegwijzerde Deense nationale fietsroutes te nemen en wel nr. 5 (Skagen - Sonderborg) en dan bij Arhus of Vejen (via de nr. 6, Esjberg - Kopenhagen) richting Kopenhagen te fietsen. Daarna via nr. 9 ( Helsingor - Rodby) langs de kust weer richting Duitsland.

Wat je boeiend of leuk vindt onderweg is natuurlijk heel erg persoonlijk. Ik vond de geschiedenis van de Vikingen, die je vooral op Jutland overal vindt, erg boeiend. Niet te missen daarbij zijn Haithabu (bij de stad Schleswig), Ribe, Jelling en natuurlijk Roskilde maar ook Kopenhagen.

Kopenhagen is een fantastische stad om een paar dagen rond te kijken. Neem een Copenhagen Card en je kunt de 86 mooiste attracties van de stad gratis bezoeken en  gebruik maken van het OV of de  rondvaartboot voor als je even niet wilt fietsen. Overigens is Kopenhagen super fietsvriendelijk.

Kortom: Denemarken is, als je een beetje mazzel hebt met het weer, een prachtig fietsland. Qua landschap niet moeilijk en iedereen spreekt Engels en Duits, maar ja, een cursus Deens vooraf maakt het natuurlijk wel extra leuk! Hygge! 

De 'Lille Havnfrue', de kleine zeemeermin, in Kopenhagen





1 opmerking:

Kan det være anderledes?

Terugkijkend op deze tocht door Denemarken komt natuurlijk ook de gedachte op: kan det vaere anderledes ? Natuurlijk kan het anders. Ik had ...