dinsdag 12 juni 2018

På cyklen til Danmark


Op het Utrechtse Domplein ligt een geheimzinnige Deense runensteen. Hij ligt er al jaren, maar niemand lijkt te weten waarom die steen daar ligt of wat Utrecht met Denemarken te maken zou kunnen hebben. Wonderlijk.
Twintig kilometer verderop ligt Wijk bij Duurstede, ooit onder de naam Dorestad wreed onder de voet gelopen door woest bebaarde Vikingen. Maar wie waren die Vikingen en wat deden ze hier eigenlijk?
En nog zoiets: je kunt geen boekhandel of HEMA binnenlopen of je wordt doodgegooid met boeken of dingen voor het huis die allemaal reuze 'hygge' zijn. Maar wat is die fameuze Deense gezelligheid nu precies?

Cursus Deens

Al deze prangende vragen zijn aanleiding om dit jaar eens naar Denemarken te fietsen. Nu krijg je lastig antwoord op je vragen als je geen woord Deens spreekt. Om in dit manco te voorzien, heb ik dit voorjaar een cursus Deens  gevolgd aan de Utrechtse Volksuniversiteit. Een absolute aanrader. De lessen zijn niet alleen informatief, maar ook reuze gezellig. Helene heeft ons in tien lessen de basics van deze prachtige taal bijgebracht  (mange tak!) en daarnaast schijnt iedere Deen uitstekend Engels te spreken (det er en trost). 

Wat is het plan? 

- met de trein naar het Duitse Glückstadt en van daaruit verder met de fiets
- de Jutlandroute van Clemens Sweerman volgen tot ik bij Vejen een van de Deense nationale fietsroutes kruis
- via fietsroute nummer 6 fiets ik dan naar Kopenhagen
- na Kopenhagen langs de kust via de nationale fietsroute nr. 9 richting Duitsland

Ik zie wel hoe ver ik kom. Als plaatje ziet het er ongeveer zo uit: 

De beoogde fietsroute - nou ja, zo ongeveer dus...
















Het doel is duidelijk: Jeg går til Danmark på cykel. Als je zin hebt om af en toe op de virtuele bagagedrager te zitten om zonder moe te worden wat van de wereld te zien, dan ben je bij dezen van harte uitgenodigd.

Al dat zitten leidt wellicht tot inzichten die je met mij wilt delen. Laat je niet tegenhouden, reacties kun je via onderstaand formuliertje kwijt.

Ziezo, genoeg gekletst, we gaan op pad. Hyggelig!










3 opmerkingen:

  1. Goede reis gewenst! Als ik http://www.hereditasnexus.com/een-runensteen-in-utrecht/ goed lees kun je de steen na een beetje aandrang over laten brengen naar je tuin. Zou niet misstaan!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. God tur Lena!
    Dat van die steen was ik al weer een beetje vergeten... leuk!
    God fornøjelse og vi ses I september,
    Elke

    BeantwoordenVerwijderen
  3. God tur Marleen og jeg ønsker dig dejligt cykel-vejr!
    Vi ses,
    Maaike

    BeantwoordenVerwijderen

Kan det være anderledes?

Terugkijkend op deze tocht door Denemarken komt natuurlijk ook de gedachte op: kan det vaere anderledes ? Natuurlijk kan het anders. Ik had ...