donderdag 28 juni 2018

Farvel og tak

Donderdag 28 juni - Sakskøbig (Denemarken) -> Rødby -> veer naar Puttgarden (Duitsland) -> Fehmarn -> Neukirchen -> Grube -> Grömitz -> Neustadt; 774/111 km; prachtig weer,  25 gr, westenwind, droog en zonnig.
Langzaam vervagen de geluiden op de camping. Er klinken nog wat kinderstemmen en de laatste vogels zingen hun lied. Deze geluiden maken de stilte nog intenser.
Ik sta in Neustadt op camping Am Strande. Vanaf de camping heb je een prachtig uitzicht over de bocht van Neustadt. Zojuist had ik een gesprek met Benedict Kirian (7) die me uitlegde dat gele steentjes de mooiste zijn en dat het vandaag zijn geluksdag was. Ik geloof hem. Het was ook een beetje mijn geluksdag door dit gesprekje.
Vanochtend ben ik vertrokken uit Sakskøbing - maar niet nadat ik gezellig koffie had gedronken met Adi en Birgitt uit Aken. Wat is dit toch een wezenlijk deel van ons mens-zijn: hartelijke contacten hebben en dingen uitwisselen. Ik leer er een hoop van.
Het was niet leuk om Denemarken weer te moeten verlaten. Op een of andere manier past het land goed bij me. De mensen zijn aardig, het is er rustig, het is een fantastisch fietsland en het landschap is er meer dan mooi. Een plek om terug te komen, maar eerst maar 's meer Deens leren. Farvel og tak, tot ziens en bedankt!
De veerpont blijkt de ultieme plek om bescheidenheid op te doen. Ik was de enige fietser en moest wachten tot alles en iedereen aan boord was. Ik heb letterlijk voor kapitalen aan campers voorbij zien komen, terwijl ik daar stond te wachten. Later, als ik groot ben...
Eigenlijk wilde ik vandaag Lübeck bereiken, maar dat was te optimistisch. Vanaf Puttgarden was het nog ruim 110 km en ik had er al 30 op zitten tot de boot. Daarom besloot ik gewoon te kijken waar ik uit zou komen. Omdat ik geen route op de gps heb tot Lübeck is het sowieso puzzelen.
Ik probeerde de Oostzeekust te volgen, maar dat viel tegen. Sleeswijk-Holstein heeft weinig doorgaande wegen en het werd een soort zigzaggen - met weliswaar hele mooie grindweggetjes - maar ik schoot geen meter op.
In Neukirchen heb ik de knop omgezet en ben de doorgaande Bundesstrasse richting Neustadt gaan volgen. Dat ging een stuk vlotter. En er is bijna overal een fietspad, dus dat was ook fijn.
In Neustadt was de pijp leeg en heb ik een camping opgezocht. Merkwaardig hoe zoiets gaat: ik vroeg bij de supermarkt aan een mevrouw op de fiets of zij wist waar de camping was. Nou, nee, ze had géén idee. Uiteindelijk lag de camping op 200 (!) m van de supermarkt.
Morgen verder richting Hamburg via Lübeck. Naar schatting iets van ruim 100 km.

3 opmerkingen:

  1. Partir c’est mourir un peu... jammer dat je verhalen over Denemarken en het Deens nu even voorbij zijn. Heb een goede tijd nog in Duitsland!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Liebe Marlene, es war schön, dich kennenzulernen. Wir hoffen, du bist wieder gut zu Hause angekommen. Liebe Grüße Adi und Birgitt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Liebe Adi und Birgitt, auch für mich war unsere Begegnung sehr schön. Das macht eine Reise zu ein Erlebnis, das Kontakt mit den Anderen. Herzliche Grüsse, Marleen

      Verwijderen

Kan det være anderledes?

Terugkijkend op deze tocht door Denemarken komt natuurlijk ook de gedachte op: kan det vaere anderledes ? Natuurlijk kan het anders. Ik had ...