maandag 18 juni 2018

De terrastijger

Aabenraa -> Rødekro -> Hærulfstenen -> Vojens -> Jels -> Vejen (Danhostel); 320/80 km; bijna de hele dag regen.
'Jeg hedder Dorthe og jeg bor i Odense' (ik heet Dorthe en ik woon in Odense) stelde ze zich voor. Het was bijna letterlijk een zin uit ons lesboek Deens. Ik was in Rødekro bij de Super Brusen, een bekende supermarkt. Op zoek naar een lekker bakje koffie was ik daar binnengestapt. Nou, en koffie kreeg ik. Het leek wel een halve liter!
Toen ik voor de supermarkt op een bankje ging zitten om de koffie op te drinken, kwam er net een pelgrim aan. Zij ging ook zitten en ik bood haar de helft van mijn koffie aan. Dat wilde ze graag en zo hebben we een poosje zitten kletsen. Op de Hærvejen zijn veel pelgrims en langeafstandwandelaars onderweg. Fietsers zijn er bijna niet, in elk geval kom ik ze niet tegen. Wonderlijk toch hoe je steeds weer warme contacten hebt onderweg.
Daarna begon het te regenen. Eerst zachtjes, zodat je het bijna niet merkt. Daarna harder. En toen nog harder... Het was, wat je noemt, een dag die zéér karaktervormend was. Vooral op de stukken van de Hærvejen die uit grindweg bestaan. Heel authentiek maar wel lastig als het zo nat is. Veel plezier gehad van mijn brede  Schwalbes!
Indrukwekkend, zelfs in de regen, was de Hærulfstenen.

Dat is een 1,5 m hoge runensteen die al voor 900 gebeiteld is. Het is een van de oudst bekende runenstenen. Een Pruisische prins met lange vingers roofde de steen in 1864. Het zou tot 1952 duren voor de Duitsers de steen teruggaven. Nu ligt hij weer op zijn oude plek. Eigenlijk heel ontroerend, zo'n steen die meer dan 1200 jaar geleden door mensen is bewerkt. Wat zouden zij gedacht, gehoopt hebben? Hoe hebben ze geleefd?

Vandaag was een pittige dag. Het is niet leuk om de hele dag in de regen te fietsen, maar toch is dat ook een  deel van het reizen op de fiets.
de Hærvejen
Dit is overigens geen route voor terrastijgers. Ik heb 80 km gereden en niet één plekje gezien waar een mens even gezellig koffie kon drinken. Het is niet anders. Er zijn zoveel dingen onderweg waar ik met volle teugen van geniet en, mocht ik echt niet verder kunnen zonder koffie, dan kan ik zelf het brandertje aanslingeren en een bakkie brouwen.
Het voordeel van zo'n regendag is overigens wel dat je veel dankbaarder bent voor een dak boven je hoofd. Ik heb een kamer in een Danhotel*) in Vejen, een (duurdere) variant op een jeugdherberg, een combi tussen sportcentrum en hotel.  Het grote voordeel was dat ik direct na aankomst al kon meedoen met een stevige workout in fluorescerende pakjes. Als ik gewild had...
*)Het Danhotel.ligt dichtbij de ingang van Vejen. Volg bordjes. Je kunt er lekker en gezond eten.

1 opmerking:

Kan det være anderledes?

Terugkijkend op deze tocht door Denemarken komt natuurlijk ook de gedachte op: kan det vaere anderledes ? Natuurlijk kan het anders. Ik had ...