donderdag 21 juni 2018

Viking sommeren

Donderdag 21 juni - ZOMER! Odense -> (134 km per trein) Størebeltbro -> Korsør -> Slagelse -> Sorø -> Roskilde; Danhostel Roskilde (bij Vikingmuseum aan de haven); 433/5 km fietsen; 16 gr, fris, harde westenwind, droog.
Deense mannen kijken niet naar het weerbericht maar naar de kalender om te weten we ze aan moeten trekken. Anders kan ik het niet verklaren dat het vandaag zó koud is en er toch zoveel Deense mannen unverfroren (sic!) in korte broek rondlopen. Maar misschien zijn het hun Viking-genen en hebben ze het nooit koud. Anders hadden ze natuurlijk vroeger ook die barre rooftochten niet kunnen maken. Dit is gewoon hun 'Viking sommeren'. 
Grote Belt-brug, dubbeldeks, de trein onderin.
Vanochtend gaf het weerbericht onverbiddelijk regen aan. Toen stond ik voor de keuze: ga ik die 26 km tot de Størebeltbro*) door de regen fietsen of stap ik in Odense al op de trein? De keuze is simpel: hoe goed de Deense regen ongetwijfeld is voor de huid, ik kies voor het gemak en koop een kaartje naar Roskilde, mijn volgende etappeplaats. Het is een doorgaande trein en in ruim een uur ben ik er al. Voor de trein de tunnel induikt, heb ik nog even goed zicht op de Grote Belt brug die de afstand van 18 km tussen de eilanden Funen en Seeland overspant. Wat een prachtige brug!

In Roskilde is er heel veel wat ik graag wil zien: de dom waarin zoveel Deense koningen begraven liggen, het Viking museum met echte schepen, de oude binnenstad, het cultuurhistorisch museum en nog zo wat. Zo bezien zijn die uren die ik gewonnen heb door niet te fietsen alweer hard nodig om al deze dingen te kunnen bezoeken.
Maar eerst koffie. Hier zijn tenminste weer wat terrasjes te vinden, maar  het is zo koud dat ik binnen ga zitten. Daarna kan ik het niet laten en duik een winkel in met Deense  designmeubels. Tsjonge, wat hebben die een mooie spullen zeg! Het is een combinatie van eenvoud, een doordacht ontwerp en mooie,  natuurlijke materialen. Het is dat ik op de fiets ben...
Enfin, dan maar even de taal oefenen. In mijn beste Deens vraag ik iets aan een jonge vrouw. Ze staart me  verbijsterd aan. Als ik me vertwijfeld afvraag of ik mijn cursusgeld terug moet vragen danwel een andere kapper moet zoeken, zegt ze opeens in een onvervalst Australische tongval 'Sorry, I don't understand Danish'.
Vanavond slaap ik in het Danhostel aan de haven, naast het grote Vikingmuseum. Als ik aankom, is het er vol met moderne Vikingen**). Er lopen tientallen uitbundig getatoeëerde bikers rond die  bewonderende blikken werpen op de uitgestalde Harley's en ander - vrouwelijk - moois. Iets verderop staan de autofreaks. Vintage cars, nieuwe, speciale modellen, sexy sportwagens, kinky Lada's, het staat allemaal door elkaar. Daartussendoor staan de kraampjes met pølsen naast ecologische foodtrucks. En er is ook bier natuurlijk, van al dat kijken  krijgt een mens dorst. Het is een kwestie van zien en gezien worden. Al valt het me op dat de spitspoezen bij dit weer niet op de motorkap liggen, maar wijselijk voor de voorbank kiezen. Misschien zijn het alleen de kerels die Viking-antivries in de aderen hebben?
*) Vanaf het station van Odense heb je een goede verbinding met Roskilde. Let wel op dat je een doorgaande trein neemt anders moet je overstappen in Korsø. De grote Sontbrug mag je met de fiets niet oversteken. Deense treinen hebben 3 treden die je op moet. Mijn ervaring is dat mensen je graag even helpen.
**) In het zomerseizoen schijnt hier elke donderdagavond zo'n bijeenkomst te zijn van motoren en auto's met uiteraard de nodige liefhebbers en allerlei foodtrucks. Er heerst een leuke, ontspannen sfeer. Wel handig om vooraf even te reserveren als je die avond in het Danhostel in Roskilde wilt overnachten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan det være anderledes?

Terugkijkend op deze tocht door Denemarken komt natuurlijk ook de gedachte op: kan det vaere anderledes ? Natuurlijk kan het anders. Ik had ...