vrijdag 22 juni 2018

Roskilde

Vrijdag 22 juni; Roskilde -> Kopenhagen (Danhostel City); 479/46 km; 19 gr., zonnig, 's middags bewolkt, droog.
Het Danhostel in Roskilde is een heerlijke plek om te overnachten. Het zijn mooie, grote kamers (met tv, om Deens te horen). Het hostel ligt op het terrein van het Vikingmuseum bij de jachthaven met zicht op zee. Het is op loopafstand (ruim 1 km) van de oude binnenstad. Voor wie wil, kan vanaf het station (1,5 km van het Danhostel) met bus en trein in ruim een half uur in het centrum van Kopenhagen zijn.
Roskilde biedt, naast het Vikingmuseum en de dom ook nog een aantal andere musea, waaronder het cultuurhistorisch museum.  Verder vindt er jaarlijks een bekend rockfestival plaats. In de omgeving van Roskilde is een mooi natuurgebied gemaakt van een oude grintgroeve waar je doorheen kunt fietsen of wandelen en veel vogels en planten kunt zien.
En wie 's wil meemaken hoe de oude Vikingen eropuit trokken: in het seizoen kun je iedere dag mee de zee op met een heus Vikingschip. Het is het echte werk, dus zelf roeien, helpen het zeil ophalen enz. Iets verderop, in Lejren, is een  belevingsdorp waar je kunt zien hoe het er aan toeging bij de oude Vikingen.Verder zijn er in het stadje terrasjes en restaurantjes waar je gezellig koffie kunt drinken of wat kunt eten. En, mocht het nodig zijn,  vlakbij het station (het oudste van Denemarken) zit een fietsenmaker (op fietsroute nr. 6).
Het was weer een intensief dagje. Vanochtend had ik een lang gesprek met een van de meiden van het hostel over natuurbescherming, daarna naar het Vikingmuseum. Daar heb ik natuurlijk weer uren rondgehangen. Wát een mooi museum zeg!!
Tsja, en wat doet een mens daarna? Juist ja, als een haas naar het cultuurhistorisch museum van Roskilde, want dat wilde ik toch ook echt zien. Mooi! Vooral het gedeelte over de oudheid vond ik de moeite waard.
Toen naar Kopenhagen. Ik wilde via fietsroute nr. 6 rijden maar ofwel ik zat te dromen ofwel er waren bordjes weg (allebei kan ook), maar ik was de route kwijt. Nu loopt er een rechtstreekse weg van Roskilde naar Kopenhagen met een keurig fietspad ernaast, dus ik heb de sokken erin gezet en twee uur later stond ik bij het hotel.
Vanavond komt mijn vriendin uit Hamburg, Gabriële, aan en samen gaan we dit weekend Kopenhagen  verkennen. Dinsdag trek ik dan alleen  verder naar het zuiden, richting Lübeck.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan det være anderledes?

Terugkijkend op deze tocht door Denemarken komt natuurlijk ook de gedachte op: kan det vaere anderledes ? Natuurlijk kan het anders. Ik had ...