zaterdag 16 juni 2018

Koning Blauwtand

Ik was al een kilometer verder vóór ik me realiseerde dat ik het gemist had. Terug dus, want dit wilde ik beslist zien. Per slot van rekening was dit zo te zeggen het geboortekaartje van Denemarken.
Ik ben op zoek naar de plek waar Harald Blåtand*) gedoopt is. Volgens Saksische kronieken verklaarde koning Harald rond 965 op een feest dat andere goden meer wonderen verrichtten dan Christus. Bisschop Poppo was het daar niet mee eens en Blauwtand daagde hem uit om zijn geloof te bewijzen door gloeiend ijzer rond te dragen. Toen Poppo's handen vervolgens ongedeerd bleken, bekeerde Harald zich en liet zich dopen.


Volgens de overlevering moet deze doop hier ergens plaatsgevonden hebben. Je zou bedenken dat zoiets belangrijks goed aangegeven staat, maar niets. Zelfs geen simpel bordje langs de weg. Het gidsje is echter goud waard. Met behulp van Clemens  Sweermans' aanwijzingen vind ik een trapje onder een provinciale weg door naar een beekje. Het beekje volgend vind ik een soort mini-hunebed met daarnaast een oud bordje 'Pollostein'. Hier moet het dus gebeurd zijn. Merkwaardigerwijs is het een eindje bij de beek vandaan.
Deze zoektocht past in een groter plaatje. In Sleeswijk- Holstein leeft tot op de dag van vandaag een vrij grote Deense minderheid. Die is er blijven wonen toen Bismarck in 1860 de Denen versloeg bij Dannewerk**) en Sleeswjjk-Holstein inlijfde bij het Duitse keizerrijk.
Op papier waren de rechten van deze Deense minderheid goed geregeld. In de praktijk liep het anders. Algauw werden er geen preken in het Deens meer toegestaan en in de Deenstalige scholen moest het onderwijs voortaan in het Duits plaatsvinden. Toch is er nog steeds een bloeiende Deense culturele minderheid in Sleeswijk. Ik zag Deenstalige winkels, sportclubs, een krant en in het museum in Dannewerk wordt Deens gesproken.
*) Enig idee waar ons moderne begrip bluetooth vandaan komt? Juist ja, van de Deense koning Blåtand. Het idee is dat koning Blauwtand in zijn leven zoveel mensen met elkaar in verbinding bracht, dat de techniek van verbinding zonder snoeren daarom naar hem vernoemd is.
**) Museum Danevirkegården (bij km 100.5 moet je 500 m rechtdoor) gaat in feite over het slagveld van 1860 waarbij de Denen verloren.

1 opmerking:

  1. Hej Marleen, leuk om je verhalen steeds te lezen. Ik kan niet wachten om zelf te vertrekken! Dat weetje over bluetooth vind ik echt briljant, ga ik onthouden. God tur og hilsen! Lilian

    BeantwoordenVerwijderen

Kan det være anderledes?

Terugkijkend op deze tocht door Denemarken komt natuurlijk ook de gedachte op: kan det vaere anderledes ? Natuurlijk kan het anders. Ik had ...