woensdag 27 juni 2018

Een eitje met John

Woensdag 27 juni - Store Heddinge -> via nr. 9 -> Faxe Ladeplads -> Præste  -> nr 88 -> Vordingborg -> Storstrømmenbro -> Guldborg -> Sakskøbing; camping bij Danhostel; 663/105 km; zonnig, 25 gr; westenwind.
Vanochtend at ik een eitje samen met John uit het Zweedse Lund, vanmiddag plukte ik kersen samen met Jens uit Kiel en vanavond sprak ik met Doris uit Frankfurt en Gabi en Kurt uit Aken.
Het aardige aan zo'n tocht zijn de contacten met anderen. Als fietser alleen is het meestal heel eenvoudig om contact te leggen.
Zoals vanochtend met John, een leraar uit Lund. We ontbeten samen in de jeugdherberg. Hij vertelde dat hij als kind de Denen gewoon kon verstaan. Nu lukt dat de Zweedse kinderen niet meer omdat de Denen de woorden zo inslikken dat Zweedse kinderen de taal nog wel kunnen lezen maar niet verstaan.
Jens, een fietser, was onderweg naar Kopenhagen. Samen stonden we onderweg kersen te plukken (er staan kersebomen langs de openbare weg) en we wisselden fietservaringen uit.
In de Super Brugsen zat Doris uit Frankfurt achter de kassa. Zij en haar man zijn 10 jaar geleden hier komen wonen en genieten elke dag van de rust hier.
En zo kan ik doorgaan. Al die ontmoetingen geven kleur aan zo'n fietsdag en je steekt er een hoop van op. Ik merk dat ik dat heerlijk vind - naast het Deens oefenen. Dat lukt trouwens aardig hier op de camping. Er zijn nogal wat oudere, vaste gasten en die spreken weinig Engels. Maar we begrijpen elkaar uitstekend!
Vandaag heb ik fietsroute nr. 9 gevolgd tot net voorbij Præstø. In Skibinge ben ik naar het zuiden afgeslagen. De nr. 9 gaat verder richting Rostock en Berlijn, maar daar heb ik nu jammer genoeg geen tjjd voor.
In Vordingborg was het even zoeken voor ik de brug over de Storstrømmen gevonden had, maar toen ik die had - en daarmee ook route nr. 7 naar Rødby, ging het hard. Toen ik bij het Danhostel in Sakskøbing aankwam (een combi van jeugdherberg, camping en sportcentrum) was het half zeven. Gauw het tentje opgezet en boodschappen gedaan bij de Super Brugsen hier vlakbij. Deense campings hebben een gastenkeuken waar je zelf kunt koken en afwassen. Super handig. En leuk voor de gesprekken, dat ook.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Kan det være anderledes?

Terugkijkend op deze tocht door Denemarken komt natuurlijk ook de gedachte op: kan det vaere anderledes ? Natuurlijk kan het anders. Ik had ...